Murphy                    

                                                                             Cine a fost Murphy ?            

                              
Majoritatea oamenilor când se refera la Legea lui Murphy se gândesc de fapt la Legea Negativelor Dinamice a lui Finagle: Daca ceva poate sa mearga prost, va merge.
Adevarata lege a lui Murphy este mult mai optimista: Daca exista doua sau mai multe modalitati de a face un lucru, si una din acestea poate duce la o catastrofa, atunci sigur cineva va face astfel (If there are two or more ways to do something, and one of those ways can result in a catastrophe, then someone will do it.) Poti citi mesajul optimist printre rânduri? Nu numai ca te avertizeaza despre ce ar putea sa mearga prost, dar îti si spune cum sa le rezolvi, astfel încât Legea lui Murphy sa nu se mai aplice. E clar ca buna ziua, nu?

Adevarata lege a lui Murphy este mult mai optimista: Daca exista doua sau mai multe modalitati de a face un lucru, si una din acestea poate duce la o catastrofa, atunci sigur cineva va face astfel (If there are two or more ways to do something, and one of those ways can result in a catastrophe, then someone will do it.) Poti citi mesajul optimist printre rânduri? Nu numai ca te avertizeaza despre ce ar putea sa mearga prost, dar îti si spune cum sa le rezolvi, astfel încât Legea lui Murphy sa nu se mai aplice. E clar ca buna ziua, nu?

Spune negru pe alb (ma rog... rosu pe alb): Daca exista doua sau mai multe modalitati... Atunci, daca exista doar o singura modalitate de a face un lucru, Legea lui Murphy nu se mai aplica!

Atât cu filozofia, sa urmeze faptele!

Dr. Stapp pe vehicolul
de decelerare
În 1949, Fortele Aeriene din SUA au facut o serie de experimente (Proiectul MX981) privind acceleratia, ori forta G, ce poate fi suportata de corpul uman. Era vorba de un vehicul accelerat la viteza de 1000 km pe ora si apoi oprit brusc. Aceasta oprire brusca genera o acceleratie de 40 G, adica de 40 de ori atractia gravitationala a Pamântului. La o asemenea forta greutatea unui om de 70 de kg devine 2,8 tone! Suficient ca sa-ti mute urechile lânga nas... Unul dintre voluntarii testului era colonelul John Paul Stapp, medic militar.


Acum intra în scena capitanul Edward A. Murphy Jr., un inginer participant la experimente. El a proiectat un harnasament care tinea în bancheta omul din vehicul. Acest harnasament avea 16 senzori de acceleratie care masurau forta G în diferite puncte pe bietul voluntar. Acesti senzori puteau fi montati în doua feluri...

La sfârsitul testului, bietul doctor s-a dat jos din vehicul sângerând din toate orificiile pe care le avea si cu ochii iesiti din orbite. Când a examinat instrumentele ... stupoare! ... nici nu senzor nu a înregistrat nimic!!! L-a chemat urgent pe capitanul Murphy, iar acesta când a examinat senzorii si-a dat seama ca toti cei 16 senzori au fost montati invers! Saracul colonel si-a "varsat" sângele degeaba.

Atunci capitanul Edward A. Murphy Jr. a tunat: Daca exista doua sau mai multe modalitati de a face un lucru, si una din acestea poate duce la o catastrofa, atunci sigur cineva va face astfel. Aceasta este Legea lui Murphy originala.

A doua zi, la o conferinta de presa despre experiment, colonelul Stapp a pomenit pentru prima oara despre Legea lui Murphy. Apoi Legea lui Murphy a început sa fie pomenita în reclamele companiilor constructoare de vehicule aerospatiale. În doar câteva luni, Legea lui Murphy a devenit foarte populara printre lucratorii din aero- si astronautica iar, în final, a ajuns în dictionarul Webster's în anul 1958.

Cum Legea lui Murphy a facut înconjurul lumii s-au întâmplat doua lucruri: oamenii au uitat ca a existat o persoana reala numita Murphy si Legea a devenit cliseul ce se vehiculeaza cel mai mult astazi: Daca ceva poate sa mearga prost, va merge. Paradoxal, aceasta este chiar dovada ca Legea lui Murphy este adevarata: actioneaza chiar si asupra ei însasi!